موموکو 2 # ته چاه

گاهی کاسه به ته چاه که می رسد ، آنجا مروارید است و فیروزه

موموکو 2 # ته چاه

گاهی کاسه به ته چاه که می رسد ، آنجا مروارید است و فیروزه

مریم رجوی - آزادی

چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۱۰:۴۶ ب.ظ

آزادی گوهر حقیقی اسلام

cover fa

لااکراه فی الدین
آزادی گوهر و پیام اسلام است. پس آنچه بر اساس آزادی نیست و آنچه مبتنی بر جهل و اجبار و تحمیل است، اسلام نیست
۳۸ سال پس از روی کار آمدن یک حکومت خودکامه تحت نام اسلام در ایران، ربع قرن بعد از جنگ کویت، 15 سال بعد از 11 سپتامبر 2001 و جنگ افغانستان، 13 سال پس از جنگ آمریکا علیه عراق و باز شدن درهای آن بر روی بنیادگرایان حاکم بر ایران و در ششمین سال کشتار مردم سوریه توسط بشار اسد و رژیم ایران، کمتر نقطهای از جهان از آسیب بنیادگرایی تحت نام اسلام و تروریسم برخاسته از آن بهدور مانده است. حملات تروریستی ژانویه و نوامبر 2015 در پاریس، دسامبر ۲۰۱۵ در کالیفرنیا، مارس ۲۰۱۶ در بلژیک و انفجار هواپیمای روسی در شبهجزیره سینا در نوامبر 2015 بهخوبی نشان میدهد که این پدیده شوم خود را به کشورهای اسلامی محدود نکرده است. 
هیچکس نمیتواند تاثیر تعیینکنندة تحولات در خاورمیانه، در پیدایش داعش و کوتاهی جامعة بینالمللی در حمایت از مردم سوریه در برابر جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت توسط بشار اسد را کتمان کند. هم چنین سکوت در مقابل کشتار مردم عراق توسط رژیم ایران و حکومت دستنشاندهاش در عراق، قبل از ظهور و گسترش داعش، قابل کتمان نیست. هم چنان که هیچکس نمیتواند سوء استفاده بنیادگرایان را که بر برخی نارساییها در میان جوامع مسلمان در اروپا انگشت میگذارند نادیده بگیرد. 
در این میان دیدگاههایی هم وجود دارد که تلاش میکنند اسلام و افراطگرایی را در یک سبد بریزند، و وضعیت کنونی را بهطور اساسی ناشی از رویکردهای خود اسلام معرفی کنند و نظامهایی مانند رژیم ایران، دولت مالکی و بشار اسد را تبرئه نموده و یا عوامل فرعی قلمداد کنند. عدهای نیز تلاش میکنند که فقط دایره تهدید را به یک فرقه محدود کنند و سلفیسم و افراطیگری سنی را تهدید اصلی معرفی کنند و جنبههای دیگر افراطگرایی تحت نام اسلام را به فراموشی بسپارند و تا آنجا پیش بروند که بگویند باید بنیادگرایی سنی را با کمک گرفتن از بنیادگرایی شیعه در هم شکست. تداخل منافع پشت پرده، مسئله را بغرنجتر ساخته است. 
هدف از گردآوری این مجموعه نیز، یک بررسی همهجانبه از این پدیده نیست. بلکه تلاشی است برای روشنگری و پاسخ دادن به این سؤال که بهطور طبیعی بعد از وقایع اخیر، یکبار دیگر مطرح شده است و شاید کلید حل مشکل نیز در آن باشد که: دیدگاه واقعی اسلام در مورد این گونه جنایات چیست و آیا کسانی که دست به چنین جنایاتی میزنند، واقعا اسلام را نمایندگی میکنند؟ بدون تردید جواب منفی است. بنابراین، سؤال بعدی این است که موضع اسلام درمورد موضوعاتی مانند حاکمیت مردم، اصل آزادی و استفاده ازخشونت کور و تروریسم چیست؟
مجموعة حاضر گزیدههایی است از سخنرانیهای مریم رجوی، یک زن مسلمان که مبارزة بی‌وقفهای برای برقراری آزادی و دمکراسی در ایران را رهبری میکند. 
او پیوسته سوءاستفاده استبداد مذهبی از اسلام و تاریکاندیشی و تحجری را که از تفسیر ارتجاعی از آیینپاک محمدی به مثابه ایدئولوژی سرکوبی و زنستیزی و تروریسم سود میبرد، افشا کرده و صدایی را نمایندگی میکند که مدافع اسلام اصیل یعنی اسلام دمکراتیک و بردبار است.
طبیعی است که این سخنرانیها در ظرف زمانی خاص خود و برای پرداختن به موضوعات همان زمان بوده است. مشخصة این مطالب، این است که حاصل رویارویی همهجانبه با رژیمی است که منشأ و الهامبخش بنیادگرایی اسلامی است. به علاوه، راهنمای عمل یک مقاومت گسترده و طولانی بوده و هست. به نحوی که مفاهیم، سنتها و ارزشهای اصیل اسلامی، که از صبغههای ارتجاعی و بهرهکشانه پیراسته شده، به رهنمون روابط جمعی و طرز عمل مبارزاتی تبدیل شده است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۴/۲۳
محسن مطلبی کربکندی

نظرات  (۱)

زنده باد کسی که در اینجا آشغال بریزد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی